Translate

niedziela, 6 lutego 2022

Piątek.04.02.2022. Ostatni dzień szkolenia. Powrót do Polski

Piątek jest najcieplejszym dniem podczas naszego pobytu, wielu  ludzi chodzi ubranych w letnie ubrania. Na zajęciach, z pomocą strony Hexatar tworzę awatary, w dziesiątym dniu szkolenia wszystko wydaje się proste i intuicyjne. Word Art pozwala na wizualizację poznawanego słownictwa. Kreator historyjek StoryJumper jest doskonałym narzędziem do pisania opowiadań, historyjek, dialogów. W menu dostępne są postaci, tło, kształty, itd.

W ostatnim module podsumowaliśmy całe szkolenie, które oceniam jako prowadzone na bardzo wysokim poziomie. Przekazałem Pani Lorenzie dwie wypełnione karty ewaluacyjne. Na koniec zajęć otrzymałem trzy dokumenty: certyfikat wydany przez organizację przyjmującą, certyfikat Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz fakturę za kurs.

Całą grupą udaliśmy się na pobliski brzeg, gdzie zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie. Pogoda sprzyjała, błękitne niebo, spokojne morze. Zadowoleni wróciliśmy do naszych hoteli, aby przygotować się do jutrzejszego, porannego wylotu.

W sobotę otrzymałem link do Indywidualnego Raportu z Mobilności, który wypełniłem w niedzielny poranek. W ankiecie napisałem, m.in.:

"Uczestniczyłem w kursie zorganizowanym przez ETI Malta. Tematyką kursu było rozwijanie kompetencji cyfrowych. Wielką zaletą tego kursu, był fakt, że byłem jedynym uczestnikiem w grupie, co pozwoliło na wyjątkowo indywidualne podejście trenera do pracy ze mną. Organizacja przyjmująca jest bardzo dobrze przygotowana do prowadzenia kursów TEL zarówno pod względem merytorycznym jak i logistycznym. Osoba prowadząca zajęcia, P. Lorenza Flinders posiada b. szeroką wiedzę teoretyczną i praktyczną nt. cyfrowych narzędzi potrzebnych w nauczaniu zgodnie z wyzwaniami XXI wieku.  Komunikacja z ETI Malta jest doskonała, przeprowadzono ewaluację naszych potrzeb przed rozpoczęciem kursu i na koniec kursu."
Oraz:

"Podczas kursu poznałem, przygotowałem i prezentowałem różnego rodzaju aplikacje przydatne do tworzenia cyfrowych pomocy dydaktycznych uatrakcyjniających pracę z uczniami, Webquesty, słowniki online, blogowanie, strony www, strony pozwalające na tworzenie wspólnych projektów z uczniami , np.:PBworks. Niektóre z nich poznałem wcześniej, ale moja wiedza wymagała utrwalenia i praktycznego zastosowania  w odniesieniu do bardziej skomplikowanych. Wartością dodaną kursu było rozwinięcie kompetencji językowych w odniesieniu do ITC. Codzienne działania i doświadczenia  opisuję  też w moim blogu, który prowadziłem po zajęciach. Po uaktualnieniu, link do bloga będzie dodany do raportu końcowego przygotowanego przez organizację wysyłającą. Wartością dodaną jest także poszerzenie mojej wiedzy nt. kultury i historii Malty poprzez zwiedzanie muzeów (Archeologiczne, Uzbrojenia, The Temples - megalityczne świątynie), wystaw w Spazju Kreattiv w Valletta, wycieczek do:  Midina, Klify Dingli, stolica Malty, Blue Grotto."

Za kilka tygodni otrzymam Europass, który opisuje nabyte kompetencje oraz cele szkolenia. Od kilku lat jest to dokument generowany online, który jest podpisany przez organizację wysyłającą oraz przyjmującą a następnie zaakceptowany przez Narodowe Biuro Europass.

czwartek, 3 lutego 2022

Czwartek, 03.02.2022

Na początku dzisiejszych zajęć oglądamy film YT nt. wyzwań edukacyjnych XXI w. Do końca pierwszego modułu dyskutujemy tę kwestię. Następnie  zapoznaje się z kolejnymi narzędziami cyfrowymi, pomocnymi do  tworzenia pomocy dydaktycznych. Pierwszym jest Socrative, czyli kreator testów, quizów. Tworzenie pytań jest bardzo łatwe i nie zabiera dużo czasu. Przygotowuję szybki quiz z czasowników frazowych, na zrzucie z ekranu widać początek.

Następnie przychodzi kolej na Canva, fantastyczna strona do tworzenia różnorodnych prezentacji, kolaży, dyplomów, plakatów i innych. Na pewno wykorzystam w mojej pracy. Tę kartkę pocztową stworzyłem w kilka minut. Zaletą jest prostota nawigacji w czasie przygotowania swojej pacy.

Na koniec zajęć kolej na Blendspace, które jest pomocne przy tworzeniu konspektu lekcji. Można dodać wizualizacje wprowadzające temat, linki do zasobów internetowych, quizy podsumowujące i sprawdzające zrozumienie tematu. Robiąc niniejszy screen, korzystam ze skrótu klawiszowego i zoomuję obraz, dostosowując do moich potrzeb. Proste i pomocne umiejętności, które teraz stosuję.

wtorek, 1 lutego 2022

Wtorek i środa

We wtorkowe przedpołudnie analizujemy taksonomię Blooma , przedmiotem dyskusji  jest dostosowanie jakości nauczania do bieżących i nadchodzących potrzeb oraz wyzwań edukacyjnych.

Następnie przechodzimy do kolejnego przydatnego narzędzia do tworzenia wizualnych pomocy edukacyjnych VocabToday. Łatwe, szybkie do przygotowania. Zdecydowanie polecam. Puzzlemaker też jest doskonały pod względem łatwości tworzenia i może być ważnym  elementem uatrakcyjniającym lekcje. Na ostatnim wtorkowym module dogłębnie poznaję możliwości Clilstore, narzędzia online złożonego z 3 części. Dla mnie szczególnie użyteczny wydaje się być Wordlink, po wklejeniu adresu URL, wybieramy język na jaki mają być tłumaczone poszczególne wyrazy, potem wybieramy słownik, zaznaczamy wyraz, którego nie znamy, tłumaczenie pojawia się po prawej stronie.

W środę zajęcia są skrócone, aby umożliwić skorzystanie z wycieczek organizowanych przez ETI Malta. My wybieramy się kolejny raz do Valletty, aby skorzystać z atrakcji tego miasta/muzeum. Kupuję bilet do Muzeum Archeologicznego,  do którego zwiedzenia kilkakrotnie zachęcała mnie P. Lozenza. Ekspozycje podzielone są na kilka części, dla mnie najbardziej atrakcyjna jest wystawa artefaktów znalezionych w świątyniach, które zwiedziłem kilka dni temu. Uważnie czytam opisy, jestem zdumiony rozmiarem i wiekiem różnorodnych budowli, jakością wykonania detali, widzę kamienne kule, które były używane do przetaczania wielotonowych wapiennych bloków, podziwiam ceramikę z tamtego okresu. Niektóre przedmioty mają ok. 5500 lat, natomiast staranność ich zdobień jest niewiarygodna.

Wielotonowe, pięknie ozdobione bloki

Szkoda, że nie miałem czasu zwiedzić Hypogeum, starożytnego miejsca grzebalnego, składającego się z połączonych ze sobą podziemnych komór, zlokalizowanych na trzech poziomach. Liczba zwiedzających Hypogeum jest bardzo ograniczona.
 Po zjedzonym wspólnie obiedzie, udajemy się na Lower i Upper Barrakka  Gardens.
Fontanna Triton w nocnej iluminacji

Widok z Upper Barrakka Gardens na maltańskie trójmiasto

Zmierzch i doskonale zaprojektowane iluminacje świetlne pokazują Maltę w jeszcze bardziej atrakcyjny sposób, modernistycznie podkreślają wielkość i majestat przeszłości. Przed odjazdem do hoteli zwiedzamy Spazju Kreattiv.

Wejście do Spazju Kreattiv

niedziela, 30 stycznia 2022

Poniedziałek oznacza deszcz i silny wiatr

Drugi tydzień szkolenia z Programu Erasmus Plus w ETI Malta

Po smacznym śniadaniu zjedzonym w hotelowej restauracji, wędruję  2,5 km do ETI Malta. Ostro pod górkę, potem w dół, spacer pięknym nabrzeżem w St Julians i do Paceville.

Spinola Bay. Na drugim planie Sliema

Z mapy wynika, że pierwsze wzniesienie ma 50 m wysokości.

Pogoda nie jest tak dramatyczna, jak wczorajsza w Polsce, szczególnie w powiecie szczecineckim, niemniej mocno wieje i pada deszcz. W szkole pokazuję moją prezentację stworzoną w Spark Adobe. Pani Lorenza radzi, aby tekstu nie wpisywać od razu w pola tekstowe, ale np. w Dokumencie Google, aby uniknąć błędów w spellingu.  Na dzisiejszych zajęciach poznaję https://my.pbworks.com/ , czyli stronę umożliwiającą tworzenie projektów zespołowych. Muszę przyznać, że w porównaniu do Bloggera jest trudniejsza w obsłudze, ale pozwala na tworzenie przydatnych materiałów edukacyjnych. Tematem mojego PBworks jest wczorajsze wydarzenie w Polsce, czyli WOŚP.

Od P. Katarzyny Kowalczyk dowiaduję się, jak dużo pieniędzy zebrano podczas Finału WOŚP w Borne Sulinowie. Gratulacje!!! P. Lorenza jest zaskoczona rozmiarem i dokonaniami WOŚP przez 30 lat.

Niedziela, czyli słoneczny dzień na Macie, ale nie w Polsce

O poranku idę na przystań promową, aby dopłynąć do  Valletty. A tu niespodzianka, promy nie kursują z powodu wzburzonej wody w zatoce.

Autobusy kursują bez zarzutu. Zwiedzam stolicę
Pierwszym miejscem, do którego się udaję, jest katedra Św. Jana w której można podziwiać niesamowite płyty nagrobne, wykonane z mozaiki wielokolorowych kamieni.

Wnętrze katedry św. Jana w Valletta

Kaplicę, w której umieszczony jest obraz Caravagiio, zwiedziłem kilka lat temu. Piękna, słoneczna pogoda zachęca do spacerów, idę więc do Lower Barrakka Gardens, Fort St Elmo, po raz kolejny podziwiam wspaniałą panoramę maltańskiego trójmiasta z Upper Barakka Gardens. Niestety, pałac Wielkiego Mistrza jest zamknięty. Na szczęście otwarta jest Pałacowa Zbrojownia, jest niewielka, ale zgromadzony oręż robi niesamowite wrażenie, szczególnie zbroje paradne wielkich mistrzów.

Jakby na deser, za radą mojej trenerki, Pani Lorenzy swoje kroki kieruję do budynku, który można przetłumaczyć jako Przestrzeń Kreacji - Spazju Kreattiv. Fascynująca tradycyjna architektura  połączona z nowoczesnością, funkcjonalne pomieszczenia i miejsce na wystawy, kameralne kino gdzie wyświetlane są ambitne filmy.  Swoją uwagę zwracam na wystawę strojów karnawałowych. Jest też wystawa sugerująca, że świątynie megalityczne są wyjątkowymi źródłami energii.

Nie mogę dodzwonić się do domu, z Internetu dowiaduję się, że przez powiat przeszedł orkan, który spowodował liczne awarie w dostawie energii elektrycznej. Później czytam, że "Tylko w powiecie szczecineckim strażacy wyjeżdżali ponad 300 razy, aby usuwać skutki orkanu Malik, jaki przeszedł nad regionem w nocy z soboty na niedzielę (29/30 stycznia). W XXI wieku – zapewne i wcześniej – nie odnotowano tylu interwencji." (źródło: Szczecinek Nasze Miasto)

Sobotnia eksploracja Malty

Sobota, czyli czas na dłuższą wyprawę!

Sobotę przeznaczyliśmy na wspólne zwiedzanie południowej części wyspy. Nikt z naszej grupy  tam nie był jeszcze, nie byliśmy pewni, jak skuteczny jest tam transport publiczny. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od zamówienia taksówki z pomocą aplikacji ecabs. Niewiele wiemy o tej korporacji przewoźników, ale van dla całej grupy pojawił się po 5 minutach od zamówienia. Za tydzień ta sama Pani odwozi na na lotnisko. Najpierw udaliśmy się do Mdiny, średniowiecznej stolicy Malty. Spędziliśmy tam kilka godzin, wędrując krętymi uliczkami, podziwiając piękno architektury.

Następnie udaliśmy się autobusem w stronę Klifów Dingli, nie wybraliśmy linii 201, dlatego przeszliśmy ok. 2 km, aby zobaczyć najpiękniejsze miejsca widokowe.  Miejscami czuliśmy się trochę jak w górach.

Autobus linii 201 pozwolił oszczędzić dużo  czasu. W tym miejscu polecam założenie aplikacji na smartfona dostępnej na portalu Tallinja.  Pokazuje połączenia autobusowe w czasie realnym, bardzo przydatna! Ja zdecydowałem się zwiedzić dwie świątynie położone ok. 5 km od klifów. Jak to na Malcie, odległość na wprost niewielka, ale autobus jechał jakieś 12 km. Poniżej mapa przedstawiająca część naszej wycieczki.
Megality Ħaġar Qim składają się z dwóch świątyń, które są najstarszymi budowlami kamiennymi w Europie, są starsze niż piramidy czy Stonehenge. W celu zabezpieczenia przed żywiołami przykryte są gigantycznymi dachami . Przed zwiedzaniem można obejrzeć film w formacie 4 lub 5 D
Podczas poprzednich mobilności nie dotarłem tam, widziałem je z samolotu, więc byłem bardzo zadowolony, że nareszcie je zwiedziłem. Ponad kilkometrowa wędrówka po szerokim chodniku (rzecz dość niezwykła na Malcie) nagle się kończy, muszę iść po niewysokim murku. Nie można iść ulicą, ponieważ kierowcy i motocykliści szaleją w tym miejscu.
"taka sytuacja"

Docieram do punktu widokowego Blue Grotto, podziwiam fantastyczne widoki, wygrzewam się w promieniach słońca.

Decyzja, żeby poczekać ponad godzinę okazuje się nie być dobrym pomysłem, ponieważ początkowo słońce rzeczywiście pięknie zachodzi, ale nie wiedzieć czemu, pojawiają się chmury i... wiadomo. Chciałem dobrze, wyszło jak zwykle.
Około 18.10 łapię autobus do Valletta, potem przesiadka w kierunku Pembroke. Przed 19.00 zmęczony, ale szczęśliwy z dnia pełnego wrażeń, docieram do mojego hotelu Azur.

Z domu dostaję wiadomość, że nadchodzi huragan Nadia. Okazuje się że jest wyjątkowo silny i niebezpieczny. W niedzielę nie mogę dodzwonić do domu.

piątek, 28 stycznia 2022

Piątek, ale nie trzynastego

Piatek, piateczek, piątunio. Pierwszy tydzień szkolenia dobiega do końca. Dzisiaj zapoznaje się z aplikacją SparkAdobe, która pomaga w przygotowaniu pokazu slajdów. Zaczynam przygotowanie mojej prezentacji.

Ponadto uczę się jak przygotować awatary z wykorzystaniem Voki

Nauczyłem się także jak wklejać kod embed, zmniejszać i powiększać rozmiar obrazu  w HTML

Poniżej zdjęcie naszej pracowni. Wszystkie drzwi i ściany frontowe są przeszklone, daje to poczucie większej przestrzeni, a widok pracujących grup zachęca do nauki.